Vill bli forskare

30 sep 2021
Hej, jag vet inte exakt vad jag vill bli när jag är äldre men jag litar mot forskare eller något nära det. Men jag är rädd att om jag tar natur kommer det vara för svårt och mina betyg är inte så bra i matte mm. Kan man fortfarande bli forskare om man tar samhälle vetenskap? Om man kan, hur svårt är det att bli?

21 okt 2021

Hej!

Vad spännande med forskare! Det är faktiskt möjligt att bli forskare inom alla ämnen och inte bara de naturvetenskapliga som kemi, fysik och biologi.

För att bli forskare krävs att man doktorerar inom ett ämne. Detta innebär att du bedriver studier och forskning som ska leda till doktorsexamen. Medan du läser en forskarutbildning kallas du då doktorand. För att kunna bli antagen till en forskarutbildning krävs att du läst till avancerade studier på universitetet. En avklarat kandidatexamen samt ytterligare studier för en magister- eller masterexamen.

Om du är intresserad av att studera vidare på ett universitet eller högskola efter dina gymnasiestudier rekommenderar jag dig att läsa ett högskoleförberedande program, som samhällsvetenskapsprogrammet eller naturvetenskapsprogrammet. Eller se till att få grundläggande behörighet från ett yrkesförberedande program.

Lycka till! / Hannah, SYV