Vad blir man efter att ha gått frisörinriktningen

28 sep 2021
jag undrar vilka utbildningsväsendet det finns om man pluggar till frisör på gymnasiet. Går det att byta spår helt och bli exempelvis socionom eller liknande?

21 okt 2021

Hej!

Hantverkarprogrammet inriktning Frisör, barberare och hår- och makeupstylist är ett yrkesförberedande program. Detta innebär att du förbereds och ges möjligheten att arbeta efter avslutade gymnasiestudier. Vill du få grundläggande behörighet för högskola och universitet är det viktigt att du ser över vilka kurser du kan behöva välja till för att få högskolebehörighet. Det är alltså möjligt att få högskolebehörighet efter att ha läst ett yrkesförberedande gymnaisieprogram men det krävs att du som elev kollar upp vad du kan behöva lägga till. Kontakta din studie- och yrkesvägledare så kan ni tillsammans se över vad som krävs för den vidareutbildning du siktar på!

Lycka till! / Hannah, SYV