Kan jag gå gymnasiet i Rumänien?

23 sep 2021
Hej, jag går nu i 9an men när jag ska gå till gymnasiet så vill jag gå och läsa utomlands i Rumänien jag kan prata rumänska och undrar om hur det fungerar och så vidare, vad ska jag göra för att ansöka till ett gymnasium i Rumänien? Vad behöver man ha för betyg om man vill läsa till makeup och stylist? Hur kommer det att bli för mig där i Rumänien på gymnasiet?

24 sep 2021

Vad roligt att du vill gymnasium i Rumänien! Det finns kanske internationella skolor där som tar emot engelskspråkiga elever och gör att du får en examen som fungerar bättre internationellt. Men planerar du stanna i Rumänien eller ändå vill gå i rumänsk skola så kan du kanske det också. Du måste då kolla med skolan du vill gå i om du uppfyller deras behörighetskrav och hur deras ansökningsprocess ser ut.

Så hör av dig direkt till de skolor du är intresserad av. Makeup och sylist kan man läsa på Hantverksprogrammet i ett svenskt gymnasium men det kanske inte är möjligt i Rumänien. Du behöver läsa på lite om deras skolsystem så du vet hur det fungerar.