Hur blir man arkitekt?

23 sep 2021
Hej!
Jag hade velat gå samhällsvetenskapspogrammet med inriktning ledarskap och jag hade velat bli militär men jag hade även velat bli arkitekt om inte militären är något för mig. Hur ska jag göra? Vilka individuella val ska jag ta? Och finns det någon annan linje som hade kunnat gå för att kunna göra båda två och få behörighet till arkitekt utbildningen?

24 sep 2021

Om du vill bli arkitekt kan du efter gymnasiet välja att läsa ett renodlat arkitektprogram, ett civilingenjörsprogram med inriktning mot arkitektur eller ett byggnadsingenjörsprogram med inriktning mot arkitektur.

Det finns fyra olika inriktningar eller professioner: byggnadsarkitekt, planeringsarkitekt, landskapsarkitekt och inredningsarkitekt. Alla utbildningar är femåriga med en treårig kandidatutbildning och en tvåårig masterutbildning. Du får fundera på vilken inriktning som passar dig bäst och sedan kolla på behörighetskraven till den. Men vanligen för att söka och läsa Arkitektutbildningen krävs det följande: grundläggande behörighet och Matematik 3b3c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Naturkunskap 2 (Naturkunskap 2 kan ersättas med kurserna Kemi 1 samt Fysik 1).

Kolla med den skola du vill gå vad du kan läsa av dessa kurser. Om du inte kan läsa det du behöver i din gymnasieskola så måste du läsa på Komvux efteråt. Man kan också gå ett tekniskt basår på högskola/universitet och läsa de kurser man saknar där.