Kan jag börja gymnasiet på vårterminen?

21 sep 2021
Hej! Egentligen skulle jag börja på gymnasiet detta året, Augusti 2021, fast jag hade inga betyg för att komma in på något. Just nu går jag om 9:an med elever som är ett år yngre än mig, och jag undrar om ett par saker.

Är det möjligt att jag skulle kunna börja på gymnasiet efter höstterminen är över, vi säger, om jag skulle hinna få tillräckligt med betyg? Skulle det kunna övertyga någon rektor?

Om det inte går, skulle det var möjligt att hoppa över ett år i gymnasiet när man då börjar och försöka jobba i kapp med allt jag har missat första året? För att vid min situation, kunna gå med eleverna min ålder.

Ber om ursäkt om jag inte förklarade min situation så väl. Jag är inte jätte bra på att förklara dessa saker.
Hela anledningen till detta är att jag vill vara med elever min ålder. Jag vill inte vara bakom de. Jag blev alltid så glad varje gång jag hörde att jag skulle börja på gymnasiet, och att jag skulle kunna träffa alla mina gamla vänner som jag inte har träffat på flera år. Fast så slutade det ju inte. Medans alla mina barndoms vänner och gamla klasskamrater har börjat på gymnasiet, så är jag kvar på grundskolan.
Jag är medveten om att jag gör min situation mycket mer komplicerat än vad det behöver vara. Jag borde väl bara fatta att det är bättre att gå om 9:an, och sedan börja gymnasiet med alla andra och fortsätta så. Fast det vill jag inte.

Jag hade tänkt ringa till det gymnasiet som jag ville börja på i Augusti. Jag är en väldigt ambitiös person som inte brukar ge upp på saker så fort, särskilt inte om jag inte har gett det ett försök än. Chansen på att jag kommer få svaret som jag vill höra är väldigt låga, men det är ju värt ett försök, tack :)

23 sep 2021

Jag rekommenderar att du pratar med din studie-och yrkesvägledare på din skola om detta i första hand. Men rent allmänt så är det inte omöjligt att börja gymnasiet på vårterminen även om de flesta skolor inte tar emot elever som ännu inte gått gymnasiet då. Att hoppa över en årskurs blir nog väldigt svårt och troligen kommer ingen rektor att gå med på det. Men det är rektorns bedömning att göra.

Tänk på att du när du börjar gymnasiet kanske inte kommer vara den ända som är ett år äldre. Och tänk även på att det inte finns något som hindrar dig från att umgås med folk från andra årskurser i gymnasiet. Du kan ju alltså fortfarande träffa alla dina gamla vänner.

Men kolla med din skola först om du kan bli klar med grundskolan den här terminen. Om du kan det så kan du ta kontakt med gymnasieskolor och fråga om möjligheterna att börja då.