Kommer jag att klara Naturvetenskapsprogrammet?

20 sep 2021
Hej! Jag går i nian och ska alltså välja gymnasium till i höst. Jag har 280 i meritvärde och vill gå natur. Problemet är att jag inte känner mig som en riktig "pluggis" och är rädd att jag ska halka efter och inte klara pressen. Är det lätt att det blir så?

21 sep 2021

Din fråga är tyvärr omöjlig att svara på. Ingen kan veta vad som blir svårt eller lätt för dig förutom du själv. Du kan börja med att titta på exakt vilka kurser som ingår i det program du har valt. Vilka ämnen tror du kommer vara svåra eller lätta för dig? Om man tycker att naturvetenskapliga ämnen som matte, biologi och fysik är svårt så kommer man troligen att tycka att Naturvetenskapsprogrammet är svårt. Tycker du det är lätt kommer du troligen uppleva programmet som lätt. Om du tror att det kommer bli svårt för dig men ändå vill gå programmet får du fundera på om du känner dig tillräckligt motiverad och om du orkar att lägga mycket tid på skolan.