Varför är betygen olika på olika skolor?

20 sep 2021
Hej!

Jag gick ut 6:an med ca 320 merit, vilket var ungefär samma som min kompis. I 7:an gick vi till olika skolor och hon stannade kvar på runt 320 medan jag sänkte mig till 280. Undrar hur det kan bli så när jag jobbade som vanligt medan hon sagt själv att hon tog det lite lugnare och var mindre fokuserad på lektionerna. Självklart kan skilja lite ändå men 40 i skillnad är ganska mycket, trodde att det skulle jämna ut sig i 8:an (börjar 9:an nu) men det var samma. Får det vara så stor skillnad i betygssättningen för jag vill komma in på ett bra gymnasium.

21 sep 2021

Det är tyvärr svårt att jämföra på det sättet och veta att det var just de olika skolorna som gjorde att ni fick så olika betyg. Men om du funderar på varför du har fått de betyg du har fått kan du ta upp det med din lärare. Då kan din lärare förklara och ge dig tips på hur du kan förbättra dem.