Hur blir jag tandhygienist?

16 sep 2021
Hej jag har en fråga
Jag vill bli tandhygienist från naturvetenskap och jag hörde måste man ha B eller A betyg i alla kurser som finns i naturvetenskap. Om jag få C eller D betyg, jag kan inte bli tandhygienist??

17 sep 2021

Vad roligt att du vill bli tandhygienist! Tandhygienist är en högskoleutbildning, därför behöver du först den grundläggande behörigheten till högskolan som är Matte 1, Svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3 samt engelska 6. För att bli behörig till tandhygienist krävs det också följande: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.

Det finns inget krav på ett särskilt betyg i vissa kurser, bara de är godkända. Det är ditt snittbetyg du söker med till det program och den högskola du vill gå. Antagningsstatistiken är olika på alla skolor och varierar mellan olika terminer och år. Men du kan kolla upp statistiken för det program och den skola du vill gå på UHR.se.

Lycka till! /Petra, SYV