Hur får jag 22,5 i snittbetyg?

16 sep 2021
Hej!
Jag går på naturvetenskap linje på gymnasiet första år och undrar om hur ska man få minst 21.5 från 22.5?
Räcker det med att få den högsta betyg i alla kurser som skolan erbjuder eller måste man studera extra kurser för att höja sitt betyg.
Jag provade räkna på antagnings webbsida men som jag gjorde då blev inte mer än 20 poäng om man pluggar bara gymnasie kurser som skolan vanligen erbjuder. Eller har jag gjort fel??

17 sep 2021

Om man får A i alla ämnen så har man 20 poäng så du har räknat rätt. För att få 22,5 behöver man utöver A i alla ämnen full meritpoäng. Man kan få meritpoäng för kurser i moderna språk, engelska och matematik - oavsett vilken utbildning du söker (med vissa undantag av skolor som inte erkänner meritpoäng). Du kan se exakt vilken meritpoäng du får för vilka kurser här: https://www.studentum.se/Meritpoaeng_och_omraadesbehoerighet__d4921.html.