Vad kan jag läsa på högskolan?

14 sep 2021
Hej!

Jag läser barnsköterska och undrar vilka utbildningar/program/kurser jag kan söka till för vidare studier vid universitetet. Jag vet att man kan bli pedagog, kurator och förskollärare, men jag vill veta mer än dessa typiska.

16 sep 2021

För att läsa på universitet och högskola krävs det att du har grundläggande behörighet. Du har grundläggande behörighet om du har:

• Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

Många universitets- och högskoleutbildningar kräver mer än grundläggande behörighet. På vissa Naturvetenskapliga högskoleutbildningar kan till exempel specifika kurser i Biologi, Kemi eller Fysik behövas. Andra utbildningar kan kräva att du har viss arbetslivserfarenhet. Om du redan vet vad du vill bli kan du prata med din SYV för att se vilka ämnen du behöver läsa för att få behörighet till rätt utbildning.

Lycka till! /Petra, SYV