Kan jag få inackorderingsbidrag under gymnasiet?

14 sep 2021
Hej!

Hur är det om vård & omsorg programmet finns i sin hemkommun men man vill gå VO med lärling istället,
Har man rätt till inackorderingstilläg/samma antagning som vanligtför program som ej finns i sin hemkommun då?

16 sep 2021

Inackorderingstillägg får du om du studerar på en fristående gymnasieskola, hemortsskola eller en riksinternatskola, och har minst 2 timmars resväg varje dag.

För att få inackorderingstillägget måste du ha sökt ett gymnasieprogram med en nationell inriktning som inte motsvaras av ett gymnasieprogram i din hemkommun. Du kan också ha sökt ett gymnasieprogram utan nationell inriktning som leder till ett annat yrke än motsvarande program i din hemort och fortfarande få inackorderingstillägg. Väljer du ett gymnasieprogram som också finns i din hemkommun, men som tillämpar annan pedagogik, andra individuella val eller valbara kurser, har du inte rätt till inackorderingstillägg.

Kolla med skolan, din SYV eller med CSN om du kan få inackorderingstillägg för den skola du vill gå.

Lycka till! /Petra, SYV