Kan jag byta gymnasieskola?

14 sep 2021
Hej
Mitt namn är Ville. Jag gör nu på ett gymnasium där jag verkligen inte trivs på. Jag har velat byta gymnasium sedan sommarlovet. Jag har kontaktat rektorn och han berättade för mig att han skulle ringa när det fanns platser. Jag skulle kunna gå både ekonomi eller samhäll. Min fråga är. Kan jag redan nu sluta på mitt gymnasium för jag vet inte hur länge till jag kommer klara det. Jag mår verkligen i bra i min klass och lärarna verkar inte förstå. Jag har bra vänner på den skolan jag vill byta till och jag vet inte vad jag ska göra ifall jag inte kommer in. Så kan jag hopp av eller vad man brukar säga. Jag vet att det är väldigt riskerande då de inte kan garantera att ge mig en plats på skolan. Men jag vet verkligen inte vadjag ska göra. Jag vill bara byta gymnasium.

16 sep 2021

Vad tråkigt att du inte trivs på din skola! Hoppa inte av innan du har hittat en ny skola som kan ta emot dig. Då riskerar du hamna efter och då kanske du måste vänta ett helt år innan du kan börja igen. För att man ska kunna byta måste det finnas en ledig plats och det kan vara svårt att hitta det. Därför är det bra om du kontaktar fler skolor istället för att bara sikta in dig på en skola.

Lycka till! /Petra, SYV