Hur får jag behörighet till högskolan?

13 sep 2021
Hej!

Jag läser barnskötare på komvux och vill plugga vidare på universitet, men jag vet inte om jag har behörighet då jag har inte läst svenska 1/2, Engelska 5/6 och Matematik 1. Min fråga är hur det går till och vad jag kan göra samt vilka utbildningar som är lättare för mig att komma in i (vid universitet).

15 sep 2021

För att läsa på universitet och högskola krävs det att du har grundläggande behörighet. Du har grundläggande behörighet om du har:

• Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

Om du inte har grundläggande behörighet från gymnasieskolan måste du komplettera din utbildning genom studier på kommunal vuxenutbildning, komvux, eller på folkhögskolan.