Bör jag byta gymnasieprogram?

13 sep 2021
Hej!
Jag började nyss 1:an och läser linjen djursjukvård. Jag har hamnat i en liten kris, då jag inte vet om jag verkligen vill fortsätta med detta eller om jag vill bli psykolog eller något liknande inom bup. Vad behöver jag lägga till för att sedan kunna jobba inom bup om jag skulle velat det? Behöver jag kanske byta linje och om det vore fallet har jag chansen att börja redan nu?

15 sep 2021

För att läsa på universitet och högskola krävs det att du har grundläggande behörighet. Du har grundläggande behörighet om du har:

• Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

Prata med din skola om att du vill ha grundläggande behörighet till högskolan och att du även vill bli psykolog, socionom eller liknande. Du och din SYV i skolan kan fundera på hur du ska nå ditt mål och om du kanske bör byta program eller om du kan gå kvar.