Borde jag byta gymnasieprogram?

12 sep 2021
Hej. Jag har gått på teknikprogrammet sedan 18 augusti nu, så lite drygt en månad. Dock så är jag inte helt säker på att jag har valt rätt linje. Jag är inte jätte förtjust i matte, vilket är det som tekniklinjen egentligen går ut på mest. Jag tror inte heller att jag vill fortsätta plugga efter gymnasiet.
Jag funderar på att byta till el och energi istället. Är detta en bra idé, och skulle det vara möjligt? Vem på min skola skulle jag i så fall prata med för att få det gjort?

Tack.

15 sep 2021

Det första du ska göra är att kontakta ansvarig för gymnasieprogrammet du vill byta till och ta reda på om det finns några lediga platser. Om det finns det så tar du också reda på om det du har läst hittills motsvarar den nya gymnasieutbildningens kurser. Blir de inte tillgodoräknade kan du behöva gå om ett år eller läsa extra kurser vid sidan om.

Ta hjälp av din studie- och yrkesvägledare på skolan du går på för att fundera på om ett byte kan vara rätt för dig eller inte. Det kan absolut vara en bra idé om du vill jobba inom El-och energi efter gymnasiet.