Hur blir jag jurist?

12 sep 2021
Hej, jag har en fråga. Kan man gå i ekonomiprogrammet/samhällsprogrammet med 280 poäng ?
Jag går i 9:an nu. Ibland tänker jag bli företagsjurist. Kan jag bli det?

Men ibland tänker jag även på inredningsarkitekt! Är det ett bra jobb här i Sverige?

13 sep 2021

Alla skolor har olika antagningsstatistik men du kan kolla vad som gäller för skolan du är intresserad av här https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagningspoang-7542.

För att kunna gå Juristprogrammet efter gymnasiet behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2. Du kan få behörigheten från alla högskoleförberedande program.

Om du vill arbeta som inredningsarkitekt efter gymnasiet behöver du läsa vidare på högskola eller universitet (exempelvis Konstfack eller Högskolan för Design och konsthantverk i Göteborg). För att studera till Inredningsarkitekt krävs det först grundläggande behörighet sedan brukar det oftast ligga mer vikt på speciella antagningsprover t.ex. att skissa, måla, motivera ens val samt intervjuer innan man kan bli antagen och börja. Exakt vad man behöver göra kan se lite olika ut beroende på var man läser utbildningen.

Försök kontakta skolan du vill gå så de kan ge dig mer information om behörighetskrav och eventuella antagningsprov.  Det är ett bra jobb så länge du är intresserad av yrket.