Vad krävs för att bli pilot?

12 sep 2021
Hej!

Jag har två frågor och den första är att kan man bli pilot om man går Te design utan att ta extra kurser? Och min andra fråga är om jag ska fortsätta gå in design fastän jag inte vet vad skillnaden mellan design, vetenskap och andra inriktningar?

13 sep 2021

Behörigheten för pilot kan variera beroende på i vilken skola man vill utbilda sig. Därför är det bäst om du kollar upp behörigheten för den pilotutbildning som du vill gå. För att bli antagen är det vanligt att det krävs grundläggande behörighet för högskolestudier samt godkänt betyg i Fysik 1, Matematik 2 (ibland 3) och Engelska 6. Normalt kan du inte ersätta Fysik 1 med Naturkunskap men kolla det med skolan.

Det finns ju olika typer av designers (till exempel grafisk designer, inredningsdesigner, modedesigner osv.) Så det kan vara bra att läsa på lite och fundera mer på vilken typ av designer som verkar mest intressant. Olika designerutbildningar har olika krav för behörighet så man måste kolla behörighetskraven för varje utbildning man tittar på.