Kan jag hoppa över gymnasiekurser?

08 sep 2021

Vad kan utökade kursernas betyg ersätta i gymnasiet? Kan t.ex. en utökad kurs i engelska 7 (redan har 2.5 merit genom andra IV, krävs inte för särskild behörighet, och har mer än 2500p) ersätta betyget av engelska 5?

Samtidigt vill jag veta varför gymnasiesystemet ser ut som det gör (med läsa gymnasiegemensamma ämnen och de andra delarna som IV, inriktningsgemensamma ämnen osv.) medan det bara krävs grundläggande behörighet och vissa särskilda ämnen (särskild behörighet) för att kunna komma in i linjen. Kan jag inte då hoppa över vissa ämnen (som historia 1b)?

Eller gäller grundbehörigheten som finns på antagning.se till specifika grupper och inte allmänt?

*Grundläggandebehörighet enligt antagning.se (Engelska A/Engelska 5 (eller högre nivå). Matematik A/Matematik 1 (eller högre nivå). Svenska A/Svenska 1 och Svenska B/Svenska 2. Svenska 3 kan ersätta någon av kurserna i svenska. Samma regler gäller för Svenska som andraspråk.).

Hoppas att det inte blir för många frågor :)

09 sep 2021

Man kan inte ersätta några kurser med utökade kurser och du kan inte hoppa över några kurser i gymnasiet eftersom man behöver 2500 poäng (= 3 års studier) för att få gymnasieexamen. För behörighet till alla utbildningar efter gymnasiet krävs gymnasieexamen. Alltså inte bara enstaka kurser. Därför behöver man läsa hela sitt gymnasieprogram.

Vänligen/Petra,SYV