Kommer jag in på utbildningen?

08 sep 2021

Jag läser samhällskunskap media och är sista året för mig nu, så tar jag studenten.
Jag vill bli en arkitekt, men behöver lite råd och hjälp från er.
Här i skolan har vi naturkunskap 1 men inte 2. Vi löser inte heller fysik och kemi men jag läser ju matematik Cb nu.
Ska jag få betyg på de som jag sa från komvux? Alltså måste jag läsa komvux efter gymnasiet??
Finns det andra väg att följa istället för komvux? För jag vill inte slösa min tid på komvux.

En anna fråga också:
Måste man ha höga betyg? Om meriten är inte så högt så kan man läsa arkitekt i allafall eller hur fungerar det?

09 sep 2021

Om du inte kan läsa det du behöver i din gymnasieskola så måste du läsa på Komvux efteråt. Man kan också gå ett tekniskt basår på högskola/universitet och läsa de kurser man saknar där. Men Komvux kan gå snabbare.

Det kan krävas ganska höga betyg till arkitektprogrammen. Du kan titta på statistiken för de skolor du vill söka på UHR.se. Har man för låga betyg kommer man inte in och då får man försöka höja betygen genom prövningar på Komvux. Man kan även göra högskoleprovet.