Varför ska man göra högskoleprovet?

05 sep 2021
Hej !
jag är en elev som har kommit ny till Sverige. Jag har klarat alla grundläggande ämne i skolan och nu jag ska börja läsa på komvux alla gymnasiet ämne. Så min fråga är om jag gör bara högskola provet utan att studera gymnasiet ämne ipåkomvux kan jag komma till unvirsitet. Eller om ni kan förklara varför ska man göra högskolprovet.

Mvh

07 sep 2021

En stor del av platserna på högskolan är vigda åt studenter med resultat från högskoleprovet, som då hamnar i en egen urvalsgrupp. Söker du till högskolan med gymnasiebetyg kompletterat med högskoleprov så har du alltså chans till en plats genom två urvalsgrupper. Om ett urval måste göras till en utbildning, d v s  om det finns fler behöriga sökande än platser, kan man konkurrera i både betygsurvalet och provurvalet om man gör högskoleprovet. Därför är det bra att göra högskoleprovet.

Högskoleprovet ersätter inte gymnasieexamen så du måste fortfarande gå Komvux och ta din examen för att vara behörig till högskolan.