Kan jag pendla till gymnasiet?

03 sep 2021
Hej, jag har just flyttat gymnasiet från stockholm till norrköping och nu går jag i tredje året i gymnasiet i teknikprogramet. Jag har problem nu med min studier eftersom min skolan inte kunde fixa min schema på grund av mina kurser var annurlunda i stockholm så det har blivit väldigt svår för mig. Jag skulle fråga om kommunen kan betala min kollektiva trafic SJ så jag skulle kunna forsätta plugga sista året i stockholm fast jag bor i norrköping samtidigt.

06 sep 2021

Den generella regeln för buss/tågkort är att om man bor ett visst antal kilometer från skolan så ger skolan eleven ett kort. Dock kan detta se lite olika ut beroende på situation. Om du bli antagen via frisök är det din hemkommun som ska stå för dina dagliga resor till skolan. Du måste kolla med din gamla skola och med kommun vad det är som gäller i ditt fall.

Bästa hälsningar! /Petra, SYV