Vilket gymnasieprogram ska jag välja?

03 sep 2021
Hej. Jag går i nian och vill bli advokat men vet inte riktigt vad jag ska ta för inriktning i gymnasiet. Ekonomi Juridik låter bra men folk säger att det är dåligt, jag vet inte om Samhällsprogrammet duger och jag är väldigt förvirrad. Vilket slags högskoleförberedande program kan jag ta för att kunna komma in I ett universitets juristprogram förberedd och vilket är den bästa?

03 sep 2021

För att kunna gå Juristprogrammet efter gymnasiet behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2. Du kan få behörigheten från alla högskoleförberedande program.

Det finns inget program som är generellt bäst men Ekonomi-Juridik är ju ofta intressant för den som gillar juridik. Jag rekommenderar att du läser på om programmen och skolorna du är intresserad av och försöker bilda dig en egen uppfattning om vad som kan passa dig. Om någon som gått programmet anser det är dåligt så kan du fråga varför de tycker det.