Vad är skillnaden på SVA och SVE?

02 sep 2021
Hej!

Är det bättre att läsa sve än sva? Stämmer det att man oftast på universitetet prioriterar elever som läst sve än sva? Brukar de som läst sve få bättre högskoleval samt jobb? Vad är den största skillnaden egentligen och hur påverkar det framtida studier? Är det dessutom enklare att få bättre betyg på sva än sv?

03 sep 2021

Svenska som andraspråk är en kurs i svenska som är anpassad till personer som inte har svenska som modersmål. Det är bara det som är skillnaden. Det har ingen betydelse vilken av svenska kurserna man läst när man söker högskola och jobb. Om man inte har svenska som modersmål kan det vara lättare att få bra betyg på Svenska som andraspråk eftersom kursen då är anpassad efter en.

Lycka till! /Petra, SYV