När kan jag byta gymnasieprogram och skola?

02 sep 2021
Hej !
Vi har ingen syv i vår skola som jag går i just nu. Jag vill byta gymnasieskolan samt program darför vill jag göra det så snart så möjligt. Jag fick blanketter att fylla in men min skola sa att det inte kommer skickas fören på måndag för att det är så vår rektor är på plats. Men jag vet inte om jag vill vänta så länge så jag undrar om det finns någon ställe där jag kan lämna på eget hand. Om det gör det var ligger det, mellan vilka tider är det öppet och hur lång tid tar det tills jag verkligen kan byta och komma ingång med min nya skola.

03 sep 2021

Jag vet tyvärr inte vad det handlar om för blanketter. Vanligen så kan man själv kontakta den skola man vill byta till och kolla med dem om det är möjligt att byta. Så vill du få ett snabbt svar är nog det bästa om du ringer skolan du vill byta till. För att man ska kunna byta så måste det finnas en ledig plats på skolan man vill byta till och de måste vara villiga att fylla den platsen.

Lycka till! /Petra, SYV