Vilken fördel ger det att läsa språk i grundskolan?

30 aug 2021
Hej! Jag har en fråga om c-språk på högstadiet. Om man redan studerar ett B-språk (sedan 6:an) så förstår jag att det ger extra mertidpoäng om man blir godkänd. Om man också väljer att börja studera ett c-språk (tex kinesiska) i 8:an, hur påverkat det slutbetyget i 9:an? Jag har hört att man kan byta ut ett betyg i något av de praktiska ämnena mot c-språks betyget om det är högre. Dvs c-språksbetygen blir då ett av de 16 betygen. Stämmer det...?

Jag undrar ocksp om man kan kunna hoppa av sitt B-språk (och då missa möjlighet till extra merit), men ändå fortsätta sitt c-språk?

Tack!!

30 aug 2021

Ja, om man läst ett modernt språk som språkval i grundskolan kan man tillgodoräkna sig betygsvärdet för språkvalet utöver värdet av de 16 bästa betygen vid antagningen till gymnasieskolan. Vid ansökan till gymnasieskolan används nämligen de 16 bästa betygen i elevens slutbetyg för att räkna ut ett meritvärde (max 320 poäng). Till detta kan betyget i moderna språk som språkval läggas och det maximala meritvärdet blir då 340 poäng.

Har man ett betyg i alla obligatoriska ämnen i grundskolan (som är 16 stycken) och dessutom ett betyg i moderna språk som språkval (som är frivilligt) får man alltså räkna alla dessa 17 betyg.

För att kunna få maximal meritpoäng i moderna språk från gymnasiet måste studierna påbörjas i grundskolan. Så det är alltså fördelaktigt att ha läst ett modernt språk i grundskolan som man sedan kan fortsätta med i gymnasiet.

Prata med din skola om vilka möjligheter du har att läsa alla de språk du vill och hur det kan påverka ditt betyg.