Kan man läsa gymnasiet i ett annat nordiskt land?

30 aug 2021

Jag har en elev i åk 8 som är intresserad av att gå gymnasiet (hela eller bara ett år) i Norge/Danmark. Har vi fortfarande avtal mellan de Nordiska länderna som möjliggör detta? Tydligen ska det ha gått tidigare att ex läsa hela gymnasiet i nåt annat nordiskt land eller göra ett utbytesår och kunna tillgodoräkna det året för fortsatta studier hemma i Sverige.
Går det fortfarande?
Hur förbereder vi oss på det?
Vad gäller angående inackordering etc?

Tack på förhand för svar!
Med vänlig hälsning
SYV

30 aug 2021

Ja, för dig som vill gå på en gymnasieskola i Sverige, Norge, Danmark, Finland eller på Island, så har dessa länder ett avtal om nordisk utbildningsgemenskap. Avtalet innebär att du i ett annat nordiskt land ska ha rätt att få tillgång till utbildning på samma villkor som medborgarna i det landet.

Ni kan ta kontakt med gymnasieantagningen i den kommun och land där hon vill gå i skola så att ni får inloggningsuppgifter till gymnasieansökan.

Behörigheten till högskolan är inte ett generellt problem när man läser gymnasiet inom norden men man måste som vanligt kolla att man får behörighet till den utbildning man vill gå.

Man får då studiestöd utbetalt från CSN och det finns vissa möjligheter att även få inackorderingstillägg och reseersättning. Kontakta gymnasieantagningar och skolor som är intressanta och kolla vad som behöver göras.