👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur funkar modersmålbetyget?

29 aug 2021
Hej!
Hur är det egentligen med modersmål på gymnasiet? Hur gör man så att man kan få poäng för den kursen, samtidigt som man inte vill byta ut det mot moderna språkval?
Är det sant att man får lägre poäng om man väljer 3 ämnen att fördjupa sig på (individuella val)?
Och om man nu läser modersmål, kommer man att läsa det i onödan, då man inte alls får poäng för det? Eller hur fungerar det egentligen?

Mvh

30 aug 2021

Modersmål är inte en obligatorisk kurs i gymnasiet och den ger inte heller någon meritpoäng (vilket moderna språk ger). Ibland kan man läsa sitt modersmål som modernt språk för att skolan kan erbjuda det, isåfall får man meritpoängen. Men i övriga fall ges ingen poäng alls för modersmål. Dina kurser i modersmål ingår dock i din studieplan på gymnasiet och betygen blir en del av ditt slutbetyg.

Jag vet inte vad du menar med att man får lägre poäng om man väljer 3 ämnen att fördjupa sig på (individuella val) men du kan prata med din skola inför valet så att du väljer de kurser som ger dig mest meritpoäng.