Kan jag byta gymnasieprogram?

29 aug 2021
hej, jag går nu samhällsvetenskapsprogrammet första året men vill byta över till ekonomi men där jag vill gå är det fullt. fins det möjlighet att gå samhäll första året och sedan byta över till ekonomi men då läsa till fler kurser för att ta igen ettans "ekonomi"?

30 aug 2021

Ja, det finns en chans att byta program utan att behöva gå om. Men om det kommer att gå för dig kan jag inte svara på. Det första du ska göra är att kontakta ansvarig för gymnasieprogrammet du vill byta till och ta reda på om det finns några lediga platser.

Om det finns det så tar du också reda på om det du har läst hittills motsvarar den nya gymnasieutbildningens kurser. Blir de inte tillgodoräknade kan du behöva gå om ett år eller läsa extra kurser vid sidan om. Ta hjälp av din studie- och yrkesvägledare på skolan du går på eller på skolan du vill byta till.