Hur blir jag veterinär ?

29 aug 2021
Hej! Jag funderar på att gå på naturbruk och bli veterinär, men jag funderar på vilka ämnen som krävs för att jag ska bli tillhörig att gå i högskolan där jag pluggar för veterinär.

30 aug 2021

Vad roligt att du vill bli veterinär! För att bli behörig till veterinärprogrammet på universitet/högskola behöver man ha med sig vissa kurser från gymnasiet. Det behövsgrundläggande behörighet+ Biologi 2, Kemi 2, Fysik 2 och Matte 4.

Normalt så kommer du inte att få alla dessa kurser från något annat program än Naturvetenskapsprogrammet men det finns specialprogram (särskilda profiler) som kan ge behörighet. Det kan vara möjligt att hitta ett Naturbruksprogram som erbjuder en naturvetenskaplig profil i sin djursjukvårdsutbildning. Isåfall så kan det ge dig behörigheten som behövs för att bli veterinär. Kolla det med skolan som du är intresserad av.