Hur funkar poängen på gymnasieprogrammen?

28 aug 2021
Hej!
Jag har en fråga angående programfördjupningar och poängplanen. När jag tittar på poängplanen på gymnasieguiden.com står det att alla gymnasielinjer totalt är 2500 poäng, men ändå skiftar det i poäng i både inriktning (350-450) och programfördjupning (300-400). Om jag går till exempel sam sam med 450 inriktningspoäng får jag bara välja kurser värda totalt 300 poäng på programfördjupningen då?

30 aug 2021

Det stämmer att alla gymnasielinjer totalt är 2500 poäng. Programfördjupningar har olika antal poäng på olika program och ibland beror antal poäng även på inriktning inom programmet. Det fylls på med kurser som får läsas som programfördjupande på just det programmet. Resten fylls på med anda kurser. Kolla med skolorna du vill söka till hur deras program lagt upp det.