Vad måste jag betala för i gymnaiset?

28 aug 2021
Hej, SYV! Jag har börjat gymnasiet och valde en privatskola som var den perfekta skolan i mina ögon, delvis för att det bara tar hälften av den tid det tar till de andra skolorna nära var jag bor , och också för att de sa att de skulle köpa kraftfulla bärbara datorer för programering (för att jag valde Teknikprogrammet).

Skolan har börjat, och det var inte exakt som jag förväntade mig. Jag gick till klassen igår men läraren var arg på mig och ett par andra som inte hade köpt skolmaterial som böcker att skriva i. Det är min första fråga, Är det så i alla skolor? Att köpa grafräknare, pennor, markörer, sax, linjaler, pennvässare, och sådan? Eftersom det kan lägga till ett minimum av 1500kr som jag måste betala.

Det som har mig om att ompröva mina val är lärarna. Det känns som om de inte är så bra som jag förväntade. Jag har inte sagt till mina föräldrar någon av de dåliga sakerna jag har upplevt än, utan vill veta din åsikt om jag ska spendera mina 3 år i den här skolan eller byta om jag får chansen.

MVH,

30 aug 2021

I grundskolan och på gymnasiet ska man få böcker och andra lärverktyg utan kostnad. Men det får finnas enstaka inslag av små kostnader för eleverna. Det kan se lite olika ut mellan skolorna vad man kan få/låna och vad man måste köpa själv. Det finns inte några generella regler om exakt vilka saker du kan få eller inte så det är inte ovanligt att skolan inte tillhandahåller dessa saker. Men du kan alltid ta upp frågan med din skola och berätta att du har svårt att betala för skolmaterial (om det är så).

Trivs du inte med skolan så kan du byta. Då kontaktar du bara de skolor du kan tänka dig att byta till och frågar dem om det är möjligt.

Bästa hälsningar/ Petra,SYV