Vad räknas modersmål som i gymnaiset?

28 aug 2021
Hej, jag går i gymnasiet (privat skola) och mitt modersmål är Arabiska och jag undrar om jag får betyg på Arabiska i slut betyg räknas det som andra ämer eller räknas det som moderna språk?

30 aug 2021

Modersmål är inte en obligatorisk kurs i gymnasiet och den ger inte heller någon meritpoäng (vilket moderna språk ger). Ibland kan man läsa sitt modersmål som modernt språk för att skolan kan erbjuda det, isåfall får man meritpoängen. Men i övriga fall ges ingen poäng alls för modersmål.

Dina kurser i modersmål ingår dock i din studieplan på gymnasiet och betygen blir en del av ditt slutbetyg. Prata med din skola, till exempel din studie-och yrkesvägledare, så du vet inom vilken kurs du läser modersmål.