Borde jag höja mitt betyg?

27 aug 2021
Hej!

Jag har gått 2 kurser i samma skola, Svenska som andraspråk 1 betyg (D), samt Svenska 2 betyg (A).

Jag har länge funderat på detta, samtidigt har jag funderat på att söka Svenska 1 kurs och förbättra min betyg, men är det nödvändigt att göra det ?. Vilken betydelse kommer min dåliga svenska som andraspråk 1 betyg ha ? i framtiden tex högskoleansökan/arbetsanökan.

Räknas enbart min svenska 2 betyg ? eller enbart svenska 1 som andra språk, eller båda ?

30 aug 2021

Alla dina betyg som ingår i gymnasieexamen eller som behövs för behörighet kommer att räknas med i ditt betygssnitt. Det kan alltså vara bra att göra en prövning i Svenska 1 för att få högre betyg. Men det beror på om du behöver höja ditt meritvärde eller inte för den utbildning du vill gå.