Kan jag byta gymnasieprogram?

26 aug 2021
Hej, jag går sambeteende andra året på gymnasiet och ska åka på utbytesår nästa år. När jag valde gymnasium så velade jag väldigt mycket mellan sambeteende och estet bild och form och nu undrar jag om det går att byta från sambet till estet när jag kommer tillbaka till Sverige och ska börja trean? (Jag har redan gjort antagningsprover till flera olika skolor när jag gick i nian och tänkte börja estet). Eller om jag kanske då kan byta till sam med särskild variant estet bild eftersom att det är ungefär samma ämnen som Sam bet?

30 aug 2021

Ja, det finns en chans att byta program utan att behöva gå om. Men om det kommer att gå för dig kan jag inte svara på. Det första du ska göra är att kontakta ansvarig för gymnasieprogrammet du vill byta till och ta reda på om det finns några lediga platser.

Om det finns det så tar du också reda på om det du har läst hittills motsvarar den nya gymnasieutbildningens kurser. Blir de inte tillgodoräknade kan du behöva gå om ett år eller läsa extra kurser vid sidan om. Ta hjälp av din studie- och yrkesvägledare på skolan du går på eller på skolan du vill byta till.