Hur blir man läkare efter Vård-och omsorgsprogrammet?

26 aug 2021
Hej! Jag har börjat vård och omsorg programmet och jag är första året. Min dröm är att bli läkare eller kanske sjuksköterska och därför jag vill veta mer att vilka ämne behöver jag att läsa på. Du vet att det har ändrats lite, jag menar bokens namn i vård och omsorg programmet och reglar också.
1. Jag vill att du förklara vilka ämne behöver jag att läsa om jag tänkte mig att bli läkare efter Vo program.
2. Vilka ämne behöver att läsa på om man vill bli sjuksköterska efter Vo program.
3. Är det bra att man bli sjuksköterska sen läkare eller direkt läsa till läkare?

30 aug 2021

För att bli läkare så är behörighetskraven på universitet/högskola följande: grundläggande behörighet, Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matte 4. Denna behörighet får man direkt av Naturvetenskapsprogrammet inriktning Naturvetenskap. På Vård- och omsorgsprogrammet läser man inte kurserna som ger särskild behörighet till läkarprogrammet och eftersom det är ett yrkesförberedande program är det första steget vara att lägga till de kurser som krävs för grundläggande behörighet. Då handlar det oftast om en svenska kurs och en engelska kurs. Sedan behövs det Fysik 1 & 2, Biologi 1 & 2, Kemi 1 & 2, Matte 2, 3 & 4 för den särskilda behörigheten. Sammanlagt blir det 9 kurser som du måste ha med dig för att bli behörig och det kommer att bli för mycket. Då kan du istället läsa upp kurserna på komvux efter gymnasiet t.ex. via prövningar där du gör ett eller flera prov på hela kursen som du pluggar på själv och får ett betyg på kursen på det sättet.

För att gå Sjuksköterskeprogrammet krävs: Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 (eller Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1), Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Naturkunskap 2 kan dock bytas ut mot andra kurser från Vård-och omsorgsprogrammet när man säker till Sjuksköterskeprogrammet så om du läser dem på din utbildning till undersköterska behöver du inte Naturkunskap 2.

Att bli sjuksköterska för att sed bli läkare är en lång omväg så försök att välja en av dessa yrken.

Lycka till! /Petra, SYV