👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Går jag fel gymnasieprogram?

26 aug 2021
Hej!

Jag går nu mitt andra år på naturprogrammet med samhälle som inriktning. Som IV-val har jag valt privatjuridik och Engelska 7. Jag har dock börjat undra om jag verkligen kan bli det jag vill i framtiden. Jag gillar ekonomi, pengar, politik och samhällsfrågor. Jag skulle vilja jobba som t.ex ekonom, jurist, psykolog eller mäklare.

Vad behöver jag välja till? Har jag vad som krävs för de utbildningarna?

Jag vet att jag har valt fel linje och att det skulle vara lättare om jag skulle ha valt ekonomi, men gjort är gjort. Återigen, har jag vad som krävs för de utbildningar eller bör jag tänka om? Vad behöver jag lägga till?

Tack på förhand

30 aug 2021

Ja, du har alla kurser som krävs för att gå alla de utbildningarna du funderar på. Du behöver inte byta program eller tänka att du borde gått något annat. Sedan får du kolla på antagningsstatistiken på UHR.se för att kolla om du har de betyg som krävs.