Hur blir jag barnmorska?

26 aug 2021
hej jag håller just nu på en lärlingsutbildning inom vård och omsorg men jag vill bli barnmorska min fråga är vad jag ska göra, studerar jag efter lärlingsutbildning och finns det något sätt jag kan uppnå mina drömmar.

30 aug 2021

Vad roligt att du vill bli barnmorska! För att bli det ska du först gå Sjuksköterskeprogrammet först. För att bli det ska du först gå Sjuksköterskeprogrammet och där krävs: Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 (eller Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1), Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Så det är dessa kurser som du behöver ha med i din gymnasieutbildning. Prata med din skola om vad du kan göra just nu och kontakta sedan Komvux för att studera vidare.