Hur får jag gymnasieexamen?

25 aug 2021
hej!
jag har nu börjat i årskurs 2 på gymnasiet och jag går inom humanistiska programmet.

det gick inte så bra för mig förra kursen då på grund av pandemin och distans lektioner, mina betyg påverkades mycket och på ett dåligt sätt.

för det första så fick jag F i matematik 1b som är grundämnen, spanska 1 och idrott.

jag undrar nu om jag måste verkligen fixa betyget i matematik för att kunna få examen sista året. och kan du förklara till mig exakt vilka betyg jag behöver för att kunna komma in i en lärarutbildning på universitet och vilka betyg som behövs för att kunna få examen.

25 aug 2021

Vad tråkigt att det varit svårt i skolan! Du behöver matematik 1 för att få din gymnasieexamen så det är viktigt att du pratar med din skola om det.

Lärarprogrammet ges på många olika högskolor och universitet i Sverige. Beroende på vilka ämnen du vill undervisa i samt vilken nivå du vill undervisa på skiljer sig kraven på vilken behörighet du behöver. Kolla upp vad som är behörighetskraven för det lärarprogram som du vill söka.

För högskoleförberedande examen behöver man läsa och få godkänt i:

Svenska/svenska som andra språk 1, 2 och 3
Engelska 5 och 6
Matte 1

Man behöver också ett godkänt gymnasiearbete.