Kan jag höja mitt betyg genom utökade kurser?

24 aug 2021

Jag har just nu 2600 (inklusive gymnasiearbetet), och jag vill läsa både Engelska 7 och Matte 5 (totalt 2800 poäng) (Jag har modersmål 1 och 2 som ger 200 extra poäng). Men SYV på min skola sa att inte alla ämnen kan räknas då. Men hon är isäker vilka ämnen räknas i första hand.

Min fråga är då: ifall jag får ett "A" i Matte 5 men ett "B/C" i Engelska 7, vilket av dem kommer att räknas med?
Ifall båda räknas vill jag ställa en följd fråga: Vilka ämnen räknas i första hand av systemet, och vilka räknas i andra hand, osv.?

Tack för din tid

25 aug 2021

Betyg i utökade kurser kommer inte att räknas med i ditt betygssnitt om de utökade kurserna inte ingår i behörigheten eller meritpoängs kurserna för den högskoleutbildning som du vill söka. Du kommer inte heller att kunna byta ut några kurser med de kurser som du läser som utökade.