Vad ger meritpoäng på gymnasiet?

24 aug 2021
Hej
Jag går ekonomi med inriktning juridik på gymnasiet och började precis mitt andra år. Det är många just nu som tar bort sitt moderna språk 4. Jag undrar bara om det påverkar meritvärdet mycket om man till exempel vill läsa vidare på högskola som fastighetsmäklare eller psykologi? Måste jag läsa moderna språk i tvåan för att komma in på de utbildningarna? Jag har försökt söka upp på internet men har inte hittat något svar.
Mvh

25 aug 2021

Att fortsätta med moderna språk kan ge mer meritpoäng men även andra kurser kan ge meritpoäng. Man kan få maximalt 2,5 meritpoäng. Man kan få meritpoäng för kurser i moderna språk, engelska och matematik - oavsett vilken utbildning du söker (med vissa undantag av skolor som inte erkänner meritpoäng). Du kan se exakt vilken meritpoäng du får för vilka kurser här: https://www.studentum.se/Meritpoaeng_och_omraadesbehoerighet__d4921.html.