Hur blir man entreprenör?

24 aug 2021
Hej!

jag har länge nu tänkt på att bli entreprenör och vill fråga hur jag går till väga?

Just nu går jag i 8an med en dröm om att starta eget företag, men är orolig om hur jag ska till väga med det. Har också en back-up plan att bli fastighetsmäklare om det inte går bra för mig, med att starta eget.

Har ni några tips på hur man ska till väga med allt eller känner till en webbplats där man kan veta hur man ska bli en entreprenörskap meddela det gärna.

25 aug 2021

Entreprenör är ett väldigt brett yrke och det finns många vägar att gå för att arbeta som entreprenör i framtiden. På många gymnasieprogram har du möjlighet att läsa kursen entreprenörskap, du får lära dig om hur man omvandlar idèer till praktiska aktiviteter för att starta ett projekt eller fiktivt företag. Oftast innehåller gymnasieprogrammen inte mer entreprenörskurser än så och gymnasieprogrammet är därför ganska oviktigt för din framtid som entreprenör. Men Ekonomiprogrammet kan vara intressant för dig att kolla upp.

Efter gymnasiet finns det flera olika program på universitet och högskolan som passar ditt framtida yrke. Du kan bland annat läsa programmet företagande och entreprenörskap eller innovation och entreprenörskap. Eller om du vill läsa något bredare företagsekonomi till exempel. Men entreprenörer finns inom alla områden och det är inte alla som har en utbildning i entreprenörskap. Tänk på att entreprenör inte är ett yrke i sig utan kräver att du har ett yrke som du kan utöva som entreprenör. Så fundera gärna på exakt vad du vill göra som entreprenör. Det kan ju till exempel vara att du är fastighetsmäklare.

Lycka till med valet! /Petra,SYV