Vilket gymnasieprogram ska jag välja?

24 aug 2021
Hej! De så att jag har beslutade ångest och inte vet vad jag ska bli när jag blir äldre.jag vill antingen bli mellan/lågastadis lärare eller socinom men också sjuksköterska.Den linje jag vill byta till är barn och fritid så jag undrar vilka kuser ska lägga till ps har inte behörighet till Sam.

25 aug 2021

Alla de yrken du nämner är yrken man kan utbilda sig till på högskola.

För att läsa på universitet och högskola krävs det att du har grundläggande behörighet. Du har grundläggande behörighet om du har:

• Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

Många universitets- och högskoleutbildningar kräver mer än grundläggande behörighet. Om du redan vet vad du vill bli kan du kolla upp vilka ämnen du behöver läsa för att få behörighet till rätt utbildning. Det kan du exempelvis kolla på högskolornas egna hemsidor. Var sedan noga med att kolla upp om din blivande gymnasieskola kan erbjuda dig dessa kurser.