Hur hittar jag bostad under gymnasiet?

09 jul 2021
Hej jag ska börja min första år i gymnasiet i Stockholm. I nuläget så bor jag i en annan kommun. Jag blev antagen och tackade ja till platsen men nu har jag ett större problem om att hitta boende. Jag vet att gymnasiet erbjuder inte internat eller elevhem. Hur ska jag göra då? Finns det något som du känner till som kan hjälpa mig? Dessutom om jag få hyra en vanlig lägenhet får jag stöd för att kunna klara av hyran i så fall från vem?

09 jul 2021

Det är tyvärr upp till dig och din familj att föröka hitta en lägenhet eller rum du kan bo i. Man kan få ett bidrag som heter inackorderingstillägg som du får från din kommun eller från CSN. Så kontakta dem för att ansöka om det. Men det täcker oftast inte hela din kostnad så man behöver tänka på hur man ska kunna finansiera sin bostad och uppehälle under gymnasiet.