Hur får jag gymnasieexamen?

08 jul 2021
Hej jag undrar hur jag skall få till väga för att få en gymnasiekompetens så jag kan söka jobb. Jag är 24 år och har bara grundskolebetyg. Jag skulle vilja läsa på distans. Hur går jag till väga. Jag bor i västra Götaland regionen och vill komma igång så jag kan få ett jobb. Kan man söka en yrkesutbildning eller nått annat förberedande för att kunna komma ut på arbetsmarknaden.
Mvh

09 jul 2021

Vad roligt att du vill börja plugga och hitta ett jobb du trivs med! Eftersom du inte har en gymnasieexamen än så ska du kontakta Komvux i din kommun. Där kan du gå ett av yrkesprogrammen vilka alla leder till att man kan jobba inom den bransch man valt redan efter gymnasiet. Men man kan också välja till kurser man behöver om man skulle vilja plugga vidare inom till exempel Yrkeshögskolan.

Här kan du se alla gymnasieprogram du har att välja på: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/nationella-program-3020. De som är röda är yrkesprogram. Läs gärna på om programmen och fundera på vad du skulle vilja jobba med efteråt. Boka sedan in ett vägledningssamtal på ditt Komvux så du får hjälp att planera för ditt framtida arbetsliv och dina studier.