Sök utbildning 👉

Hur blir jag arkitekt?

07 jul 2021
Hej
Jag vill bli Arkitekt men vet ej vilken linje som är bäst att gå då jag har läst att natur och teknik programmen är de mest inriktade mot arkitektur.
Jag har ej något problem med skolan så kan stå ut med mycket plugg men jag gillar även när man behöver tänka utanför boxen, och lista ut andra lösningar för problem speciellt problem man behöver lösa för hand med arbete.

08 jul 2021

Du kan titta på högskolornas/universitetens egna webbplatser för att läsa om vilka program som finns och vad som är behörigheten till dem. Behörighetskraven för arkitekt är oftast Matematik 3b/3c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Så länge du får den behörigheten spelar det ingen roll vilket program du går. Du skulle till exempel kunna få detta från Samhällsvetenskapsprogrammet om du kan lägga till Matematik 3b och Naturkunskap 2. Så du har fler valmöjligheter när du funderar på vilket program du vill välja.