Kan jag byta gymnasieinriktning?

06 jul 2021

Jag råkade komma in på programmet natur & natur som egentligen ville jag gå natur & sam eftersom det är mindre plugg och jag ändå kan nå mitt mål genom bara natur & sam.

Det är såhär att när jag pratade men min syv-lärare in nian så rekommenderade han att natur & sam är bäst för mig ifall jag vill bli sjuksköterska och då tog jag bort alla mina tidigare val som jag sökte natur & natur och ersatt jag dem med natur & sam istället. Men av någon anledning så glömde jag att ta bort två val som var då natur & natur och det värsta är att jag bli antagen precis på dem program som jag ville helst inte bli antagen på.

Men gjort är gjort ! Det enda som jag har problem med är att jag vill inte plugga SÅ MYCKET i onödan när jag ändå kan nå målet genom andra programmet. Min fråga är om jag kan välja bort dem kurser som jag inte behöver till exempel matte 4 och fysik 2? Eller finns det enklare sätt tror ni?

07 jul 2021

Prata med skolan om detta. Det är mycket möjligt att du kan byta inriktning. I många skolor behöver man inte välja inriktning förrän senare.