Hur kommer jag in på Juristprogrammet?

06 jul 2021
Jag ska gå ekonomiprogrammet och vill sedan plugga vidare juridik. Vad kommer krävas av mina resultat i gymnasiet för att komma in på juridik. Och vad måste mitt snittbetyg vara. Om det skulle dippa i något ämne kan man då läsa till något ämne för att höja sin merit?

07 jul 2021

Antagningspoängen för Juristprogrammet varierar varje termin och är olika beroende på vilken högskola det gäller. Men det brukar ligga högt. Kolla vad som gäller på den skola som du vill gå. Det kan du göra på UHR.se bland annat.

Har man för låga betyg kan man göra högskoleprovet eller läsa upp betygen på Komvux. Man kan inte ersätta något betyg med ett annat men det finns ju vissa meritpoängskurser du kan se till att läsa. Till exempel kurser i moderna språk.