Kan jag bli jurist efter Samhällsprogrammet?

05 jul 2021
Hej, jag ska gå samhällsvetenskapsprogrammet på Ett gymnasium till hösten men funderar lite på hur ja vill göra efter mina tre år där. Jag ångrar att jag inte valde ekonomi då ja gärna vill plugga juridik efter på högskola men undrar om ja fortfarande kan komma in på juristlinjen på högskolan om jag har gått samhälle innan på gymnasiet, eller måste man ha gått ekonomi inrikting juridik för att kunna komma in?

07 jul 2021

Vad roligt att du vill bli jurist! För att kunna gå Juristprogrammet efter gymnasiet behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2. Du kan få behörigheten från alla högskoleförberedande program. Så du behöver inte oroa dig för att du valt fel