Kan jag byta gymnasieinrikting?

04 jul 2021
Hej jag har ett stort problem angående min gymnasieansökan. Jag har sökt till en skola i Lund Natur natur och har kommit in till katedralskolan natur
natur, men vill ändra till natur samhälle istället som är i samma skola. Problemet är att mina gymnasieval varl natur natur som första, natur samhälle på andra och som tredje val sökte jag till natur inriktad med design och formgivning(alla skolor Lund). Jag tror att det kommer vara svårt att ändra mitt val nu till ett helt annat som inte ens fanns med på mina gymnasieval. Jag vill hinna ändra gymnasiet och programmet l innan jag börjar skolan. Nästa problem som jag har är att jag har redan tackat ja till mitt förstahandsval som är natur naturJag hoppas att ni kan hjälpa mig i vad jag ska göra som nästa steg till att försöka ändra mitt val innan det är för sent.

05 jul 2021

Ta kontakt med skolan du kom in på. Det är inte någon stor skillnad mellan inriktingarna och i vissa skolor behöver man inte välja inriktning förrän i åk 2. De kanske kan låta dig byta utan problem bara du pratar med dem. Behåll din plats du har och ändra inte i din ansökan nu då det kan göra att du inte får någon plats alls.