Hur blir jag advokat?

04 jul 2021
Hej. Jag ska nu i höst börja första året på ekonomiprogrammet. Jag har sedan liten alltid velat plugga vidare efter gymnasiet och helst av allt plugga juridik. Med framtidsmålen att sedan utbilda mig vidare till advokat. Vad är det som krävs av mig nu i gymnasiet för att kunna plugga juridik på universitet sedan? Och kommer jag att behöva lägga till ytterligare kurser än de som ingår i ekonomiprogrammet?

05 jul 2021

Vad roligt att du vill bli advokat! För att bli jurist och advokat går man Juristprogrammet på högskola/universitet. När man är färdig med juristutbildning kan man fortsätta till advokat. För att kunna gå Juristprogrammet efter gymnasiet behövs det grundläggande behörighet,Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2.

Det kan du få från alla högskoleförberedande program så  Ekonomiprogrammet går jättebra utan några tillval.

Vänligen/ Petra,SYV